dimecres, 14 d’abril del 2010

S. Jordi 2010


Animeu-vos a participar! Compartiu els vostres talents d'escriptors...les vostres idees, les petites o grans històries de la vostra imaginació, els vostres sentiments...
en qualsevol format!!!! Aqui us deixo un poema:

CADA ROSTRE ÉS UN MIRACLE
Un infant negre, de pell negra,
d’ulls negres,

de cabells arrissats o encrespats,
és un infant.

Un infant blanc, de pell rosada,
d’ulls blaus o verds,
de cabells rossos o llisos,
és un infant.

L’un i l’altre, el negre i el blanc,
fan el mateix somriure
quan una mà els acarona,
quan se’ls mira amb amor
i amb tendresa se’ls parla.

Vessaran les mateixes llàgrimes
si se’ls contraria, si se’ls fa mal…
No hi ha dos rostres absolutament idèntics.

Cada rostre és un miracle. Perquè és únic.
Dos rostres poden assemblar-se,
Però mai no serán completamente iguals.

La vida, justament, és aquell miracle,
aquell moviment permanent i canviant,
que mai no reprodueix  el mateix rostre.

Viure conjuntament
és una aventura on l’estimar,
l’amistat, és una bella trobada
amb allò que sempre és diferent de tu
i que t’enriqueix.

                                                                                      Tahar Ben Jelloun

divendres, 12 de març del 2010

CREADORS DE FUTUR. ENTREVISTA EN LA CONTRA DE LA VANGUARDIA



Hermant Sahal, emprendedor social

"Haz algo con tu vida, aprovecha tu momento"
INMA SANCHIS 12/03/2010

Creadores de futuro

En una época depresiva, cargada de intelectuales y pensadores que se miran el mundo como si se tratara de un alumno incapaz; en una época de justificadores de la impotencia y expertos de la crítica, es un gran estímulo ver brillar los ojos de este joven indio cuando habla de las posibilidades de su generación. Hacer mucho con muy poco, esa es la idea de los creadores, de los emprendedores sociales; inventar cosas sencillas que resuelvan la vida de muchos, ¿por qué?... "Porque la gente te devuelve tu interés con amor, y eso te llena la vida". 

Hermant participó en la conferencia Doing good and doing well que organizan cada año los estudiantes del Iese. El mundo cambiará, por supuesto.




Tengo 21 años. Nací en Nueva Delhi y vivo en el sur de India. Soy estudiante de tercer curso de Ingeniería Biotecnológica. En India hay muchos partidos políticos compitiendo por el poder y por el camino pierden los valores por los que luchan. Practico el hinduismo

Cuando era pequeño, mi padre me contaba lo difícil que fue para él la vida de niño.



¿Hijo de analfabetos?
Sí, toda la aldea era pobre e inculta. Mi padre fue el único que pudo salir de allí, estudiar, progresar y convertirse en un hombre importante. 


¿Cómo de importante?

Es director de un banco muy importante en India. No malgastó sus capacidades, estudió siempre becado. Ahorraba el dinero de las becas y se lo enviaba a la familia. 



¿Cuál es la historia que más le conmovió de las que le contó su padre?

En la aldea sólo los trabajadores de la limpieza de una compañía británica sabían alguna palabra de inglés. Mi padre entendió que aquel idioma lo conectaría con el mundo, así que se fue a la biblioteca y se aprendió de memoria el diccionario de inglés. 



¿Cómo ha influido la historia de su padre en su propia historia? 


Mi padre siempre afirmó que tuvo mucha suerte y siempre se sintió en deuda con la sociedad. De niño, en el recorrido de mi casa al colegio, pasaba por pueblecitos y veía muchos niños descalzos, harapientos, enfermos, mutilados, pidiendo caridad, de manera que muy pronto entendí qué era lo que quería decir mi padre con lo de la "suerte" y decidí que haría algo por ellos. 


¿Y cómo descubrió qué podía hacer? 


La ciudad en la que está mi universidad, Vellore, en el sur de India, está ubicada en una región famosa por su industria peletera. Toda el agua de la zona está contaminada por metales tóxicos, y la gente enferma. Allí me di cuenta de que además de la pobreza había muchos otros problemas que resolver.



¿Qué hizo para resolverlos? 


Un profesor nos habló de un biocomponente útil para eliminar la contaminación del agua, y con una compañera decidimos estudiar y desarrollar ese componente. 


¿Lo ha conseguido? 


Sí, he creado Callmat, un producto que mediante un mecanismo muy sencillo y barato, purifica el agua. Con mi idea fui a ver a la fundación Ashoka, la mayor organización de apoyo a los emprendedores sociales.



¿Qué es un emprendedor social?


Cualquier persona que monta una empresa para resolver un problema a gran escala. No se trata de una ONG, quieren que tu empresa obtenga beneficios. 



¿Cómo le ayudaron? 


Primero a clarificar el proyecto y la estrategia a base de preguntas. El precio será escalonado: los industriales pagan más por el producto (y aun así les sale a cuenta), los granjeros el precio de coste y las familias un precio simbólico. Y me dieron 1000 dólares para arrancar. 


¿Su invento funciona a gran escala y a pequeña escala?
 

Sí, son una especie de sticks que pueden purificar el agua de una empresa y la de una botella de uso doméstico. 


Va a ganar dinero con este proyecto.


Sí, creo que las empresas sociales deben ganar dinero, para ser independientes, poder continuar con nuevos proyectos y poder ofrecer buenos salarios a la gente rica en ideas, gente que no te abandonará porque necesite alimentar a su familia. 



Entiendo. 


El gran cambio sucede cuando te das cuenta de que esa búsqueda de soluciones creativas para mejorar la vida de todos no es algo que haces por generosidad sino por ti mismo. En mi universidad he creado un grupo de emprendedores sociales. 



Es usted ambicioso.

Pretendo que en cada universidad de India se cree uno, porque creo que la mejor etapa de la vida para tomar conciencia de que podemos cambiar el mundo si nos lo proponemos es cuando estamos en la universidad, cuando todavía somos idealistas.

 

¿Cómo responden sus compañeros?


Para llevar a la práctica estos proyectos hace falta mucha tenacidad. El secreto es no rendirse. Cada vez hay más jóvenes ilusionados por hacer de este mundo un lugar mejor para todos.



¿Cómo se imagina dentro de 20 años?


 Si la tecnología, que es lo mío, no tiene una parte social, no sirve para nada. Mi sueño es modificar la mentalidad.



Ese es un gran sueño. 


Yo pido a todos los emprendedores que vayan a las aldeas y convivan con la gente y sus problemas, y que luego vuelvan a la universidad y se pongan a trabajar sobre esa realidad. No creo en las grandes tecnologías, sino en los inventos de uso cotidiano para mejorar los países subdesarrollados.

La crisis hace que los jóvenes acaben trabajando en lo que pueden. 


Lo que necesita la gente joven son referentes, casos de éxito, y los emprendedores sociales son excelentes ejemplos. La gente joven tiene que darse cuenta de que una sola persona, siendo creativa, pensando de forma diferente, puede conseguir grandes cosas.

¿Pensar de forma diferente? 


Estar despierto, pendiente de lo que pasa a tu alrededor. El creador de Ashoka, Bill Drayton, lo explica muy bien: El mundo es diferente porque tú eres diferente. Haz algo con tu vida, aprovecha tu momento.



Hay muchos que quieren y no pueden.

 
Esa es la mentalidad que hay que cambiar, y más en un país rico como el suyo, ¡claro que pueden hacer cosas! Los jóvenes deben dejar de lamentarse. Como dijo Gandhi, sé el cambio que quieres ver en el mundo.

divendres, 5 de març del 2010

8 de Març: Dia Internacional de les Dones Treballadores

“Cal aclarir que no és vell tothom que té vuitanta anys, ni jove tot el que en té quinze. L’actitud pròpia del vell és la mandra davant 
tota possibilitat de canvi. 

Maria Aurèlia Capmany, 
“Coses de teatre”,
 a Dia sí, dia no




diumenge, 7 de febrer del 2010

CONSUM RESPONSABLE I COMERÇ JUST



Aqui us presento el  video ( aquest és la 1ª part de 3) que hem vist a classe per iniciar un debat sobre l'actual model d'economia i sobre la nostra responsabilitat com a consumidors i ciutadans. 






diumenge, 17 de gener del 2010

30 GENER. DENIP: DIA ESCOLAR DE LA NO VIOLÈNCIA I LA PAU


No hi han camins per a la pau. La pau es el camí.


El 30 de gener de l'any 1948 Mahatma Gandhi va ser assassinat. Va morir injustament, des del punt de vista humà. Però, com va viure? Investiguem!! 
 La seva vida i les seves paraules son una lliçó per a aprendre.

Aquesta data ha estat triada per recordar en el nostre sistema educatiu, que la Cultura de la Pau, com tants altres valors, requereix un compromís i una acció personal i colectiva.

Com ens fem pacífics? Practicant la pau. La pau es el camí. Observeu que en totes les llengües, per moltes diferències culturals que tinguin, hi ha una paraula per designar la pau. Què ens uneix?, recordeu aquest mínim comú que fonamenta els drets humans: la dignitat de l'home, ésser dotat de raó i consciència.

La música, aquest meravellòs llenguatge universal hauria de ser font de comunicació entre tots els homes

Un català, músic virtuós de violoncel.lo,  Pau Casals, n'és un altre exemple d'una vida de compromís amb la pau.

El 24 d'octubre de 1971 s'estrenava mundialment a la seu de l'ONU a Nova York l'Himne de les Nacions Unides, també conegut com a Himne de la Pau, compost pel músic català Pau Casals amb lletra del poeta nordamericà d'origen anglès W. H. Auden, per encàrrec del llavors Secretari General U Thant. Va ser la única vegada que va ser interpretada l'obra, ja que a partir de llavors va ser proscrit i censurat per interessos polítics de l'Espanya franquista com a represàlia contra Casals, que es trobava exiliat, per les declaracions que va fer en aquell mateix acte, que va proclamar la seva catalanitat davant el món, i pel suport d'Auden a la causa de la democràcia en la Guerra Civil espanyola (1936-1939) i la seva reconeguda homosexualitat. 




Text traduït de l'Himne de la Pau

Amb tot l'entusiasme
sona, músic les cordes
perquè puguem cantar.

Exultants, deleroses,
les nostres veus diverses
sabran mesclar-se,
competint juganeres,
sense tons dissonants,
fins ser una sola veu.

Perquè tot el que abraça
la llaçada del so
és com terra sagrada
en que tots som germans
i no estranys sense rostre.

Mortals, teniu present
anar amb compte amb els mots,
perquè amb els mots mentim
i amb els mots diem pau
quan volíem dir guerra,
i amagam la maldat,
i fem promeses falses.

La cançó és vertadera:
que la música sigui
un model per la pau,
perquè la pau vol dir
canviar cada cop
que ens ho marca el tic-tac
del rellotge del món.

Així doncs, que la història
de la ciutat dels homes
d'ara endavant es mogui
com la música, quan
amb les notes engendrades
engendren notes noves
i fan de la fluència
del temps una creixença
fins que allò que podria
haver estat s'esdevé,
i fins i tot la pena
és un mirall del goig
i el destí és llibertat
i gràcia i sorpresa
                                                   W H AUDEN 1971


"Para alcanzar un fin pacífico, debemos emplear medios pacíficos. Y con estas palabras, como análisis final, pretendo decir que el fin y los medios deben estar en estrecha correspondencia, pues el fin ya está contenido en los medios, y, finalmente, unos medios destructivos nunca podrán llevarnos hacia un fin constructivo...Y también quiero deciros que, si deseamos la paz en la Tierra y buena voluntad para con los hombres, lo primero que debemos hacer es aceptar la afirmación  -contenida en los métodos de la no-violencia-  de que toda vida humana es sagrada"


MARTIN LUTHER KING: El clarín de la conciència.

dimecres, 13 de gener del 2010

CAMINS DE PAU: NOVIOLÈNCIA I DIÀLEG


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Els treballs presentats hauran de ser animacions realitzades amb qualsevol tècnica d'aquesta disciplina (dibuix, plastilina, flash, etc.).
Per a aquesta 3a edició del Concurs, les animacions hauran de fer referència al tema que es resumeix amb la següent frase: “Camins de pau: noviolència i diàleg”.

Trobareu continguts sobre el tema a: http://www.fundacioperlapau.org/concurs/


Es convoca el concurs en dues modalitats:
• Spot: animacions de fins a 1 minut de durada. Especialment pensades per a la seva distribució i replicació a través de la web i el correu electrònic.
• Curtmetratge: animacions a partir d'1 minut de durada. Que, tot i poder-se distribuir també via internet, estan més pensades per difondre's en DVD i per a activitats culturals, educatives i de sensibilització per la pau.
A més, hi haurà dues categories:
• Júnior: menors de 18 anys, adreçat especialment a estudiants, alumnes d'ESO, etc.
• Sènior: majors de 18 anys, adreçat a artistes de net.art, professionals de l'animació, realitzadors de webs dinàmiques, aficionats a l'animació flash, i tothom qui ho desitgi.


La data límit de recepció dels treballs serà el 30 d'abril de 2010.
MÉS INFORMACIÓ EN LA WEB

ANIMEU-VOS A PARTICIPAR!!!



En aquest link trobareu eines per fer les animacions i
altres creacions: CREA


dimarts, 12 de gener del 2010

Paraules de Gandhi.

Parlarem aviat de la força de la veritat  o Satyagraha en la vida d'aquest  home, petit de cos i gran d'ànima ( Mahatma vol dir "gran ànima"). 


           Va aconseguir per la via pacífica la independència de tot un país, l'Índia. He trobat aquestes paraules que són també un regal per a tots vosaltres:









Si yo pudiera dejarles algún regalo,


dejaría acceso al sentimiento


de amar la vida de los seres humanos.


La consciencia de aprender


todo lo que fue enseñado


por los tiempos que pasaron…


para recordar los errores que fueron cometidos


y que no se repitieran jamás.


La capacidad de escoger nuevos rumbos.


Les dejaría, si pudiera,


el respeto por aquello que es indispensable:


además del pan, el trabajo.


además del trabajo, la acción.


Y, si todo faltara, un secreto:


el de buscar en el interior de sí mismo la respuesta


y la fuerza para encontrar la salida…