dilluns, 19 d’octubre del 2009

SI ESTÀS OBERT... ALS ALTRES...UNA ACTITUD, UNA ELECCIÓ VITAL



Els valors estàn lligats a l'acció humana. Heu vist la pel.licula del Pianista, i heu de saber què  continuen els genocidis.  Llegiu l'entrevista i comenteu què en penseu de la dedicació d'aquest metge i l'elecció d'actuar d'aquesta manera. 


 Persona a persona

Durant el seu mandat, MSF va rebre, el 1999, el premi Nobel de la Pau. "Vaig abandonar dos anys després perquè tinc tres fills i vull estar present en la seva vida, però segueixo treballant internacionalment". És investigador i professor de Medicina i Ciències Polítiques a l'hospital de Sant Miquel i al Centre Munk de la Universitat de Toronto, membre fundador de Medicaments per a Malalties Oblidades, ONG que desenvolupa fàrmacs, i cofundador de Dignitas Internacional, que s'encarrega de la sida en països en vies de desenvolupament. En el seu llibre Tenir cura del món persona a persona (Destino) narra 20 anys de la seva vida en els quals ha estat testimoni de les més tràgiques emergències humanitàries.

James Orbinski, metge humanitari, expresident de Metges sense Fronteres 
(1998 -2001)

"Si estàs obert, no ets aliè al sofriment dels altres"
IMA SANCHÍS - 19/10/2009

49 anys. Vaig néixer a Anglaterra, viu a Toronto. Em vaig llicenciar en Art i Medicina. Estic feliçment casat. Si pretens el bé dels teus fills - tinc tres-, has de comprometre socialment, lluitar pels teus ideals. No necessito que cap institució em digui quin és el rostre de Déu

Jo visc la meva vida a través de preguntes i experiment amb diferents respostes. 


La seva gran pregunta?

En els darrers vint anys he lluitat per esbrinar com respondre al patiment aliè.


¿I ha esbrinat com? 


El primer que necessitem són uns ulls disposats a veure el patiment aliè, i després la decisió de respondre a ell amb els mitjans de què disposis, pot ser una cosa tan senzilla com ajudar al teu veí o una cosa tan complicat com ser metge humanitari. Però l'important és estar obert.
 Entenc, l'important és l'actitud. 


Sí, el desig de relacionar-se amb els altres. Si estàs obert, no ets aliè al sofriment dels altres. 


Per això va deixar l'art per la medicina? 


Tenia una inquietud. Per a mi, viure en plenitud la vida significa viure intensament amb els altres, aquesta és l'aventura, i en MSF com a metge vaig poder desenvolupar aquesta inquietud. 

... I va aterrar a Baidoa, la ciutat de la mort, a Rwanda. ¿Què va aprendre?


Tot el dolents que podem ser.
 

Li va sorprendre?


Estava commocionat i pràcticament destruït. L'olor, el tacte, la vista ..., tots els meus sentits estaven saturats per la realitat del genocidi. És la més penetrant de les experiències humanes. 


Com va reaccionar?


Tot i les nostres pressions, l'ONU es va negar a definir els fets com genocidi, tot va ser retòrica mentre les superpotències (França, Estats. Units., Bèlgica) treballaven a favor dels seus interessos. Va ser una de les manipulacions polítiques més obscenes.


A l'Afganistan, van ser assassinats cinco cooperants seus, i MSF va haver de marxar.

Ens vam anar per una nova manipulació política: Colin Powell, secretari d'Estat nord-americà, va dir que les ONG que operaven a l'Afganistan i l'Iraq eren part del seu equip de combat i, òbviament, les ONG van deixar de percebre com una cosa neutral.


Sovint els diners de què viuen les ONG ve d'aquests governs bel.licosos. 


És cert, i és crucial que les ONG tinguin un finançament totalment independent, que no estiguin vinculades a cap objectiu polític a llarg oa curt termini.


Es serveixen de les ONG per maquillar de bondat les seves campanyes militars?
 

Sí, EE. UU. i els seus aliats es serveixen de l'assistència humanitària com a eina política per guanyar-se els cors i les ments de la població. Per això és tan important que els ciutadans exigeixin als seus governs que compleixin les regles de la llei internacional humanitària. I funciona: als Estats. UU. hem vist un canvi total perquè els ciutadans del món han rebutjat la mentida i l'ús de la tortura com a arma de guerra.


Quina és la situació més esperançadora que ha viscut? 


Durant el genocidi de Rwanda estava suturat a una dona que havia estat violada ia la qual havien mutilat amb un matxet. 

Els pits? 

Sí, una pràctica habitual. Aquell dia havia centenars de pacients al carrer. I aquí mateix, davant l'hospital, fèiem cirurgia. La dona s'estava dessagnant i patia uns dolors terribles. Amb els fòrceps li vaig punxar la pell i li vaig fer mal, llavors em va tocar el braç, la vaig mirar i vaig topar amb els seus ulls. 

... 

Vaig sentir el seu dolor, el vaig comprendre dins meu amb tanta intensitat que vaig girar la cara i vaig vomitar. Llavors ella em va tornar a tocar i em va dir en el seu idioma: "Valor, busca el teu valor, amic meu". Era ella la que estava patint un gran dolor, però va poder percebre que en aquell moment jo també tenia i em va donar l'impuls necessari per seguir endavant.


Increïble. 


Quan és testimoni d'aquest tipus de valor, descobreixes la faç més bella de l'ésser humà. 

També ha hagut de compartir molta frustració amb el personal sanitari.


Sí, plorem sovint perquè ens agradaria que el resultat fos un altre, que el pacient visqués, que arribés més ajuda, que no existís ni tan sols la situació. Però crec que el que forja a un bon metge és no tenir por a sentir la seva pròpia frustració, el seu propi sofriment quan veu com d'absurda és de vegades la vida, i estar disposat a plorar o riure segons la situació que es troba.


Què li ajuda a superar la frustració?

Parlar amb altres, entendre, actuar i no allunyar-me sense més, començant per la meva comunitat local, l'escola dels meus fills. Perquè és possible canviar les nostres circumstàncies, tenim unes possibilitats enormes.


¿Optimista? 


Sí, la història demostra que l'ésser humà té una gran capacitat d'iniciativa i de dur a terme grans canvis. Però cal entendre que l'ésser humà som cada un de nosaltres. Hem de parlar més entre nosaltres i comprometre'ns, i ha de passar al nivell més baix i al més alt, perquè són els de baix els que empenyen als de dalt.
Alguna idea per a que les ONG no siguin fagocitades per la hipocresia del poder?



Han il.luminar aquesta hipocresia, i aquest és un gran poder. Cap país vol veure's com malvat. Exigir en tot moment la veritat és una font de poder dels ciutadans i és la base de les nostres relacions humanes més bàsiques: el poder confiar. 



Ha trobat alguna certesa? 

Sí, la de viure amb autèntica curiositat, disposat a estimar i ser estimat. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada